Oct 7, 2011

Streefbedrag voor scholen in Bosnië gehaald
Leerlingen organiseerden inzamelacties

Baarn, 9 oktober 2011 - Aan het begin van dit schooljaar zijn 24 leerlingen uit 4 havo en 5 vwo van Het Baarnsch Lyceum een bliksemactie gestart om geld te verzamelen waarmee ze zelf tijdens hun werkweek lokalen van twee kleine scholen in Čuklić en Vidoši gaan renoveren. Vandaag heeft Aart de Ruiter van de Stichting Liaison in Bosnië de eindstand van de fondsenwerving voor twee scholen in Bosnië opgemaakt. Die is € 10.282,50 waarmee het streefbedrag van € 10.000,- gehaald is. Dit eindbedrag wordt voor de volle 100% omgezet in materiaal dat lokaal wordt ingekocht.

De leerlingen zullen in de klaslokalen van de scholen in Čuklić en Vidoši nieuwe houten vloeren leggen en de binnenmuren schilderen. Ook buiten zullen ze schilderwerk doen. Een ander deel van het bedrag is voor nieuwe kachels, gordijnen en radiatoren. Maar het geld wordt ook gebruikt zonder tussenkomst van derden om ter plaatse nieuwe schoolmeubeltjes aan te schaffen, waarmee de leerlingen uit Baarn en Soest de opgeknapte lokalen op de laatste dag zullen inrichten. Op elk tafeltje leggen ze dan een pakket met schriften, pennen, potloden en gummetjes, dat zij de avond daarvoor voor elk kind hebben samengesteld.

Velen hebben bijgedragen aan dit fonds. Niet alleen ouders en hun vrienden, familieleden, leraren en medewerkers van de school, maar ook een schrijvende oud-leerling en service-clubs uit onder andere Soest en Baarn steunden dit mooie doel royaal. Het boek van Aart de Ruiter Liaison in Bosnië, dat de leerlingen bij de fondsenverwerving konden inzetten, ging daarbij grif van de hand. Tijdens het openingsfestival van het nieuwe gebouw spande de hele school zich in om met ludieke kraampjes en activiteiten vele kleine centjes te verdienen voor Bosnië.

Bijdragen aan het fonds blijven welkom. Op de site van de Stichting Liaison in Bosnië http://www.stichtingliaison.nl/newcms/ is meer informatie voorhanden.

De leerlingen kunnen terugzien op geslaagde acties. Maandag 10 oktober aanstaande vertrekken ze naar Bosnië om daar aan het werk te gaan.