Oct 19, 2011

Project afgerond! Project 1: Čuklić
Een groep van 9 leerlingen van Het Baarnsch Lyceum werkte in de week van 10 tot 16 oktober 2011 aan de Osnovna Škola Ivana Gorana Kovačića Područna Škola in Čuklić. Voorafgaande aan deze week waren de binnenmuren al geverfd en de scheuren in de buitenmuren gedicht. Het werd een enerverende week vol afwisseling met concrete tastbare resultaten:

• de buitenkant (muren en kozijnen) van de school werd volledig geschilderd
• twee klaslokalen werden voorzien van nieuw laminaat
• twee nieuwe kachels werden geplaatst waarvan de warmtecapaciteit eindelijk aansluit bij de ruimtes

Daarnaast hebben de kinderen (4-8 jaar) van deze basisschool tussen alle werkzaamheden door genoten van alle dansjes en spelletjes, geleid door de bijna onvermoeibare leerlingen. Ook bezochten vier leerlingen een nabijgelegen school in Orguz. Ook hier wierpen de leerlingen zich op als ervaren Engelse onderwijsassistenten.

De betrokkenheid van de Bosnische ouders was enorm. Een eindeloze stroom aan hapjes kwam binnen. Alles bedoeld om de inwendige mens te sterken en de grote dankbaarheid te tonen. De eindbarbecue paste volledig in het beeld van de gehele week. De aanwezige wethouder voor onderwijszaken van de gemeente Livno complimenteerde op vrijdag de leerlingen met het behaalde resultaat. De heer Tadic benadrukte de waarde van dit project door te wijzen op de nieuwe uitstraling die het pand heeft gekregen. De school zal vanaf nu een nog grotere functie gaan bekleden in de opbouw van het sociale leven van alle dorpsbewoners, zo benadrukte hij.

De leerlingen hebben dit project succesvol afgesloten nadat zij op iedere tafel voor alle Bosnische kinderen verrassingspakketjes met nieuw schoolmateriaal hadden achtergelaten. Kortom: een project met een grote impact en dito resultaat. De Bosnische kinderen ontleenden en ontlenen hoop aan de inzet van deze betrokken leerlingen. Het resultaat van alle inspanningen ligt vast in concrete zichtbare verbeteringen aan de school en bijbehorend materiaal. Daarnaast hebben ook de Nederlandse leerlingen een geweldige ervaring opgedaan vol enerverende momenten en maatschappelijke betrokkenheid. Een ervaring die niemand licht zal vergeten.

Dank aan:

• leerlingen en begeleiders van Het Baarnsch Lyceum