Oct 19, 2011

Project afgerond! Project 2: Vidoši
In de week van 10 tot 16 oktober 2011 werkten twee groepen met leerlingen van Het Baarnsch Lyceum aan de Osnovna Škola Fra. Lovro Karaula Područna Škola in Vidoši. Met 15 man sterk gingen zij vol verve aan de slag om 4 lokalen op de begane grond van deze basisschool te renoveren. Ook hier mocht het resultaat er wezen na bijzonder intensieve dagen. Leerlingen waren geregeld niet meer te herkennen door al het stof en alle kalk die van de muren naar beneden kwamen. Uiteindelijk werden de lokalen volledig gerenoveerd en ingericht aan schoolleider Goran en de kinderen teruggegeven. Tastbaar:

• alle muren volledig schoon geschraapt en opnieuw in twee frisse kleuren geverfd • nieuw zwaar laminaat gelegd in vier lokalen
• alle lokalen voorzien van nieuwe gordijnen
• vier lokalen op zaterdag volledig ingericht met nieuw meubilair

Voorafgaande aan deze week waren alle kozijnen al vervangen. Mooi bijkomend effect is dat ook de radiatoren hier vervangen zullen worden. De gemeente heeft deze toezegging intussen gedaan, geïnspireerd door het bijzonder mooie resultaat van alle inspanningen.

Ook hier wisten de leerlingen de nodige Engelse conversatielesjes te geven. Er werd druk gevoetbald en gevolleybald op het sportveld. Net als bij het project in Čuklić traden ook hier leerlingen op als onderwijsassistent in een nabijgelegen school. Memory, puzzels, woordspelletjes deden hun verrassende intrede in de Bosnische wereld. Op zaterdag was de feestelijke opening waarbij ouders en veel andere belangstellenden vol bewondering het einderesultaat konden bekijken. Emotionele taferelen bij het afscheid gaven aan dat alle inspanningen van de leerlingen bijzonder gewaardeerd werden. Ook hier was de eindeloze stroom aan hapjes het culinaire bewijs van de dankbaarheid van de ouders. De eindbarbecue op zaterdag vormde een feestelijke afsluiting. Schoolleider Goran toonde zich uiterst dankbaar voor deze zeer geslaagde metamorfose. Hij benadrukte dat de verbeterde onderwijsomstandigheden aan ‘zijn’ leerlingen hoop hebben gegeven. De vele emotionele reacties van de aanwezige ouders bevestigden zijn woorden. Na de nodige dankwoorden van alle partijen kregen de leerlingen een certificaat van de school als dank voor alle inspanningen. Toegejuicht door alle aanwezigen in de hal en vanaf de balustrade waanden zij zich even echte VIP’s in een ver land. Terechte hulde en eerlijke reacties als dank voor een bijzondere prestatie.

Op de eerstvolgende schooldag vonden ook op deze school alle Bosnische kinderen een verrassingspakketje met nieuw materiaal op hun tafel. Ook hier inspireert het succes van deze werkweek tot een vervolg!!

Dank aan:
• leerlingen en begeleiders van Het Baarnsch Lyceum
• World Hope International LIVNO: Thomas, Josh, Adam, Darren en hun partners
• OSCE : Marko
• LOT LIVNO
• Predrag en Zora

Kortom: ook hier in Vidoši een project met grote impact en dito resultaat. De Bosnische kinderen ontleenden en ontlenen hoop aan de inzet van deze betrokken leerlingen. Het resultaat van alle inspanningen ligt vast in concrete zichtbare verbeteringen aan de school en bijbehorend materiaal. Daarnaast hebben ook de Nederlandse leerlingen een geweldige ervaring opgedaan vol enerverende momenten en maatschappelijke betrokkenheid. Een ervaring die niemand licht zal vergeten. Een ervaring die deze 24 leerlingen en 3 begeleiders als ambassadeurs van de Stichting Liaison in Bosnië graag zullen delen..!!