Sep 27, 2012

Project afgerond! Project 3: Srdevici
Wat een klus en wat was hier veel te doen! Uiteindelijk zijn de werkzaamheden behoorlijk veranderd. Eens temeer bleek hoezeer het onderwerp planning in Bosnië onderhevig is aan veranderingen! Hulde daarom aan de leerlingen en hun begeleider die zeer flexibel hiermee wisten om te gaan.

Uitgevallen elektriciteit, weggevallen waterdruk, te laat arriverende vaklieden…. We hebben het allemaal gezien, overleefd en uiteindelijk in goede banen geleid. Uiteindelijk zijn de volgende zaken uitgevoerd. Hierbij hebben we veelsoortige hulp gehad van de lokale bevolking:

• Alle kozijnen zijn vervangen door kunststof exemplaren met dubbele beglazing
  • Een lokaal is volledig gestript. De rottende en schimmelende houten vloer is eruit
  • gesloopt en een cementen nieuwe ondervloer is gestort
  • In twee andere lokalen zijn de wanden volledig geschrapt en voorzien van meerder nieuwe verflagen
  • De wanden in de centrale ingang van de school zijn afgebikt en volledig nieuw gestuukt
  • De tussenhal van de school is volledig afgebikt, voorzien van een nieuwe stuclaag endaarna met Spachtelputz opgeknapt. Daarna zijn de muren in twee verschillende kleuren gesausd
  • Alle binnendeuren van de school zijn in de frisse kleuren rood, blauw en geel geverfd
  • Om het speelveld zijn nieuwe in frisse kleuren geverfde palen aangebracht. De palen zijn al voorzien van boorgaten. Deze dienen om er spandraden doorheen te trekken die het nieuwe gaaswerk zullen dragen. Dit gaaswerk wordt voor de 5e oktober geplaatst. Dan is ook dit speelveld weer veiliger te gebruiken door de kinderen. Ook de omwonenden hebben geen last meer van de overschietende ballen.

Tussentijds zijn er talloze spelletjes gedaan, lesjes gegeven en nieuwe woorden geleerd. De hapjes en de verzorging door de lokale bewoners mogen we absoluut niet vergeten. Wat een heerlijkheden elke dag op de lunchtafel! Hoe moeilijk was het om dit project los te laten. Er is nog veel meer te doen! Gelukkig hebben de lokale mensen geïnspireerd dor onze komst de verantwoordelijkheid overgenomen. Eindelijk is er weer wat gebeurd en eindelijk neemt men stukjes van het heft in eigen handen!

Uiteindelijk hebben we een plaquette met de namen van de sponsoren opgehangen in de centrale hal van het gebouw. Ter herinnering aan een bijzondere week met warme herinneringen.

Lees meer over dit project!