Jul 8, 2013

Projectweek september 2013
(Aanstaande projecten 5, 6 en 7 in Bosnie)

Er zijn na het afblazen van Bosansko Grahova als bestemming meerdere gesprekken geweest met Thomas Nettleton (manager van World Hope International in LIVNO) en de beide directeuren van de FLK- en IGK-scholenkring.

Uiteindelijk komen we tot projectplannen voor renovatie van twee basisscholen in de nabije omgeving van LIVNO:

• Project 5: GOLINJEVO, onderdeel van FLK (13,5 km vanaf LIVNO. Ongeveer dezelfde afstand als vorig jaar naar Ljubuncic). Hier zullen we 3 klaslokalen en de docentenkamer van nieuw laminaat voorzien, enkele kapotte ramen vervangen, buiten de boel verven, conversatie/spelletjes in Engels en Duits geven en het verouderde meubilair gedeeltelijk vervangen.

• Project 6: GUBER, onderdeel van IGK (5 km vanaf LIVNO. Halverwege Livno en Srdevici). Hier gaan we 5 klaslokalen lamineren, binnen en buiten verven, sportspullen vervangen, conversatie/spelletjes in Engels verzorgen, het kapotte meubilair vervangen, enkele ramen vernieuwen, een extra deur plaatsen, vloeren storten.

• Project 7: Daarnaast zullen we laminaat leveren voor de school inPRILUKA (halverwege Livno en Ljubuncic). In de zomerperiode zullen de concierges van deze school de klaslokaalvloeren van een nieuwe laminaatlaag voorzien. We zullen hier in september langs gaan om het eindresultaat te bewonderen en te inspecteren.

In de beide scholen in Guber en Golinjevo is er veel te doen. Het gaat hier om scholen die ook op termijn blijven bestaan en waar de gemeente net zoals vorig jaar actief wil/moet helpen. Onze komst kan deze bijdrage stimuleren. Op dit moment ligt er op de gemeentelijke burelen weer een letter of intent vanuit de stichting. Op grond hiervan zijn vorig jaar bijvoorbeeld de ramen in Srdevici op tijd vervangen op kosten van de gemeente. Ook dit jaar hopen we op de actieve gemeentelijke ondersteuning bij het financieren van bijvoorbeeld beton en kozijnen. Als het lukt, zijn deze werkzaamheden al geklaard voordat wij op beide locaties aan de slag gaan.

Op elke school wordt er dit jaar een opzichter ingehuurd door Thomas Nettleton. Deze lokale opzichters zullen ons begeleiden, instrueren en coachen op het bouwkundige vlak. Het commitment van de lokale bevolking kunnen we hiermee weer vergroten. Ook de ouders van de kinderen op beide scholen zijn al ingelicht over onze komst. Hun reacties en die van hun kinderen zijn laaiend enthousiast. Ze kijken uit naar onze komst! Onderstaand nog enkele foto’s van de scholen in Guber en Golinjevo. De info zullen we geregeld verversen met actuele mededelingen. Houd de site dus in de gaten.

De leerlingen van Het Baarnsch Lyceum houden zelf ook weer een site bij: www.baarnsch4bosnie.nl .

Daarnaast schrijft een van de deelnemers een blog: http://fedde4bosnie.blogspot.nl .

Zeker de moeite waard!