Nov 18, 2015

Project 16: renovatie van de basisschool in Bosansko Grahovo
Sinds de start van de renovatieprojecten in 2011 maakt de projectleiding van de Stichting Liaison in Bosnië met elke projectgroep een rondreis door Kanton 10 om zelf de recente historie en de gevolgen hiervan voor het landschap en de mensen te ervaren. Altijd een indrukwekkende tocht met veel persoonlijke confrontatie.
Op deze reis bezoeken we steevast de basisschool in Bosansko Grahovo. Op het bovenstaande kaartje ziet u deze plaats bij de rechterbovenhoek van de Bosnische vlag. We laten na ons bezoek altijd nieuw sportmateriaal en een aantal gereviseerde lap tops achter. Na de hartelijke ontvangst door de docenten en de Bosnische kids bekijken we de lokalen en ervaren de slechte staat van het gebouw. Een gezamenlijke sportoefening in de vochtige gymzaal sluit het bezoek traditioneel af waarna we vol gedachten onze weg vervolgen in noordelijke richting naar Drvar. Steeds blijft het gevoel achter dat we ook deze school moeten helpen..

De basisschool heeft momenteel rond de 130 leerlingen. In de periode van 1992-1995 hebben de oorlog en de bijbehorende Operation Storm een stevige impact op deze plaats en de omgeving gehad.