Sep 1, 2011

PERSBERICHT - Start fundraising Bosnië reis

Start fundraising Bosnië reis Leerlingen organiseren inzamelactie

Baarn, 30 augustus 2011 - Op school wordt hard gewerkt aan de realisatie van de werkweek naar Bosnië in oktober. Een bestemming die de 25 deelnemende leerlingen samen met hun docent Nederlands hebben gekozen. Het bijzondere van deze werkweek is dat de leerlingen tijdens deze werkweek activiteiten gaan ontplooien die betekenisvol zijn voor de bewoners. Het geld hiervoor gaan ze (deels) zelf inzamelen. Vrijdag gaat de fundraising van start met een ludieke sponsoractie: ruim in een uur je kamer op thuis.

In oktober gaat de groep van ongeveer 25 leerlingen, onder van leiding van docenten twee scholen opknappen én de leerlingen Engelse les geven. Oud-collega Aart de Ruiter, die als deel van de EUFOR vredesmissie afgelopen najaar 4 maanden actief was in Bosnië, opperde het idee dat Bosnië de bestemming van de werkweek zou kunnen worden. De Ruiter is reservist met expertise in communicatie en als zodanig nog steeds betrokken bij defensie en de EUFOR vredesmissie.

Daarnaast zouden onze leerlingen ter plaatse zich ervan op de hoogte kunnen stellen wat het betekent in een land onderwijs te volgen dat zo onder de oorlog heeft geleden. Dit alles wordt nu dus werkelijkheid en gebeurt vanuit de Stichting Liaison in Bosnië (www.stichtingliaison.nl) in samenwerking met World Hope International, een wereldwijde non-profitorganisatie die zich op dit soort projecten voor scholieren en studenten richt en die ook actief is in Bosnië. Oud-leerling en schrijver Ronald Giphart is lid van het Comité van Aanbeveling van de Stichting.

Aftrap sponsoractie vrijdag  2 september om 15.10 uur
In totaal heeft de Stichting ongeveer € 10.000,- nodig. De leerlingen van Het Baarnsch Lyceum willen in oktober natuurlijk niet met lege handen aankomen. De sponsoractie van vrijdag is een eerste aanzet en de aftrap vindt aanstaande vrijdag plaats om 15.10 uur in een lokaal op school. Deelnemende leerlingen moeten dan snel naar huis fietsen en hun kamer opruimen. Binnen een uur worden zij weer terug verwacht op school. De twee docenten zullen de leerlingen ‘volgen’ en een foto maken als bewijs. Afgelopen dagen zijn de leerlingen druk geweest met het zoeken naar sponsors voor deze actie.

Het boek van Aart de Ruiter, ‘Liaison in Bosnië’, moet ook voor de nodige inkomsten gaan zorgen. De komende weken zullen de leerlingen deze boeken op allerlei plekken in en rondom Soest en Baarn verkopen. Koopt u dus vooral een boek als u een leerling tegenkomt en neem kijkje op de website van de stichting.